Chantal Janzen – met grote strik in het haar, arrogante blik en twee ballonnen met &C-logo onder haar doorschijnende shirtje. In een promo-video prikt ze met een soepele beweging de ballonnen door.

Het is één van de vele teasers voor het nieuwe vrouwenmagazine &C (And See) van de presentatrice – in dit geval is er een lanceringsdatum ‘geprikt’. Op de sociale media van &C staat een klok die aftelt naar dinsdagavond: het lanceringsmoment. Een happening met veel pastel en een overdaad aan BN’ers.

Het mediamerk &C van Janzen zal waarschijnlijk een schokgolf teweeg brengen in de vrouwenmedia: wéér een concurrent.

Terwijl de bladenwereld in brede zin in zwaar weer verkeert, kiest Janzen ervoor om als derde blonde RTL-presentatrice een blad op te zetten. Met twee duidelijke succesnummers als voorbeeld: Wendy van Dijk’s Wendy heeft naar verluidt een oplage van 80.000 exemplaren, Linda de Mol’s LINDA. komt op 200.000 volgens het NOM.

Is er nog plek voor een derde topper onder de vrouwenbladen?


Dit is de 38-jarige presentatrice Chantal Janzen, waarschijnlijk ken je haar wel. Ook &C wordt, net als Maarten, Linda. en Wendy, een personality glossy.


"&C is voor een deel gewoon een verlengde van wie ik ben, hoe ik ben en wat ik graag wil laten zien'', vertelt Janzen. &C komt 12 keer per jaar uit, telt 156 pagina’s en heeft met €5,95 een vrij sympathieke prijs.


Kijk je naar de doelgroep - werkende vrouwen van 18 tot 48 jaar die geïnteresseerd zijn in mode, lifestyle en BN'ers - exact hetzelfde als die van LINDA., het glossy van Linda de Mol. Saillant detail: De Mol en Janzen zijn goede vriendinnen. De oplage van LINDA. zit rond de 200.000 exemplaren, die van het tweemaandelijkse Wendy 80.000. Business Director van &C Sanne Visser snapt de vergelijking met De Mol. “Ik krijg dat ook mee ja. Maar wij zijn helemaal niet bezig met de vraag van wie wij de concurrent zijn. En ik heb veel respect voor LINDA., maar wij bereiken met Chantal een wat andere doelgroep", zo vertelt ze aan Mediafacts.

2015-10-26 16:11:05 AMSTERDAM - Linda de Mol (R) en hoofdredactrice Jildou van der Bijl tijdens de lancering van het online televisiekanaal Linda TV, een initiatief van Linda de Mol. ANP KIPPA BAS CZERWINSKI


&C is naar eigen zeggen méér dan een luxe magazine door de ogen van Janzen. Het merk heeft kans van slagen omdat zwaar inzet op online. Visser tegen Mediafacts: "Op de een of andere manier trekt print toch altijd extra de aandacht, maar inderdaad: wij gaan een heel stevig online en social platform neerzetten waarmee wij ons richten op vrouwen van 18 tot 45 jaar. Chantal is nog jong! Ook door haar betrokkenheid bij programma’s als Holland’s got Talent en Dance, Dance, Dance trekt zij een jonger publiek aan."

I'll take you to the candy shop 💯 #behindthescenes #andsee #andcgram @chantaljanzen.official

Een bericht gedeeld door &C (And See) (@andcgram) op


Is er naast LINDA. en Wendy nog wel plek voor een dergelijk magazine? Janzen: "Dat gaan we gewoon afwachten. Er worden nog heel veel bladen gekocht. We bestaan met z'n drieën ook al jaren goed naast elkaar op televisie. We doen hetzelfde werk, we presenteren op tv, maar we zijn alle drie heel anders."

2014-12-11 18:03:17 AMSTERDAM - Wendy van Dijk met gast prinses Laurentien tijdens de lancering van haar magazine en website met onderwerpen die Nederland gelukkiger zouden moeten maken. ANP KIPPA JEROEN JUMELET


Het doel van de website van &C is om een onlinetelevisiekanaal te maken. Hier vind je video's die een kijkje geven in het leven van de presentatrice, zoals 'Chantal gaat werken' en 'Fit by Gilly'. In een serie laten bekende mannen zich uit over vrouwen, seks, relaties en feminisme.


Op social media trekt Janzen al vóór de lancering volle zalen. Zo heeft @andcgram op Instagram al bijna 30.000 volgers en op Facebook 20.000. De focus is niet meer dan logisch: wil je verdienen aan online content, dan heb je bereik nodig.

and see magazine chantal janzen


Misschien heb je &C ook al voorbij zien komen. Als guerilla-actie beplakte het merk verkiezingsborden met een poster van Janzen.


Waarschijnlijk wordt dinsdagavond ook meer bekend worden over grote evenementen die &C gaat organiseren. En ook opvallend: het merk richt zich vooral ook op e-commerce. Iets waar steeds meer bladen zich op lijken te richten. Visser op Mediafacts: “Vrouwen houden van shoppen. Alles wat je op onze online en social media platformen ziet kun je met je mobiel meteen kopen.”


&C Media is door Janzen opgezet in samenwerking met MediaLane, het mediabedrijf van Iris van den Ende (27 jaar, dochter van). Je zou het bedrijf kunnen kennen als de partij die het productiehuis van Paul de Leeuw En Vele Anderen heeft opgekocht. Ook valt Niehe Media, het voormalige productiebedrijf van Ivo Niehe en zijn vrouw, onder MediaLane.

2015-01-26 19:34:00 AMSTERDAM - Janine van den Ende met dochter Iris op de rode loper bij de premiere in het Scheepvaartmuseum van de speelfilm Michiel de Ruyter. ANP KIPPA LEVIN DEN BOER


Hoewel Janzen altijd druk is, bemoeit ze zich naar eigen zeggen flink met &C. "Ik ben heel erg betrokken, alle besproken onderwerpen zijn door 'mijn bril' bekeken. Ik ben veel op de redactie, lees alles en bemoei me heel graag overal mee. Zoals iedere hoofdredacteur dat doet."

Of het blad kans van slagen heeft in de krimpende bladenmarkt? Wait... and see.

LEES OOK: Het duizelingwekkend succesvolle leven van Linda de Mol